zaterdag 6 augustus 2016

Reisverslag Sri Lanka | deel 1

Hej hej!

Afgelopen drie weken ben ik met mijn ouders en broertje op rondreis geweest door Sri Lanka! Mijn ouders zijn namelijk dit jaar 25 jaar getrouwd, en daarom maakten wij deze mooie, gevarieerde reis gezellig met ze allen. Vandaag wil ik de eerste paar dagen met jullie delen en ook wat feitjes over het land.

Sri Lanka is een eiland in Zuid-Azië, net onder India. Het land is ongeveer even groot als Nederland en België bij elkaar. De hoofdstad is Colombo. In Sri Lanka wonen zowel boeddhisten, hindoes, christenen en moslims. Ook heeft het land een hele wisselende natuur. Zo zit je in de bergen bij alle theeplantages, en 1,5 uur later zit je in een droog gebied waar het bloedheet is. In Sri Lanka is het 3,5 uur later dan in Nederland en het is het hele jaar door zo rond de 30 graden.

De vliegreis:
We vertrokken op een woensdagmiddag vanaf Schiphol. Eerst vlogen we met Turkish Airlines naar Istanbul, dit duurde ongeveer 4 uurtjes. Op Istanbul moesten we overstappen, namelijk naar het vliegtuig van Turkish Airlines naar Colombo. Na zo'n 8 uur vliegen landden we op de Malediven, hier hadden we een tussenstop en vervolgens was het nog een uurtje vliegen naar  Colombo. Een lange reis, maar het was best te doen omdat er in het vliegtuig tv'tjes waren met films en ook kregen we wel 4 keer maaltijden en drinken aangeboden! Heel goed geregeld allemaal!
Rond 18:00 uur waren dan eindelijk in Sri Lanka! Op het vliegveld ontmoetten we de groep waarmee we 11 dagen lang zouden rondreizen. De groep bestond vooral uit gezinnen met kinderen. Met de hele groep gingen we de touringcar in op weg naar het hotel. Het hotel is gelegen in het plaatsje Negombo, net boven de hoofdstad Colombo. Negombo is een visserplaatsje en is gelegen aan het strand.

Dag 1:
De eerste dag begon met een heerlijk ontbijtje in het J Hotel in Negombo. Na het ontbijt was het tijd om de omgeving een beetje te verkennen. Het hotel ligt aan het strand en aan een straatje met verschillende winkeltjes.
In de middag was ons eerste uitstapje! Iedereen werd in een tuktuk gebracht naar de Angurukaramulla Tempel en de St. Mary Kerk. Ik had nog nooit een tuktuk gezien of er in gereden, dus dat ritje was echt super leuk! Wel is het zo dat ze in Sri Lanka links rijden en dat iedereen op dezelfde weg rijdt. Met iedereen bedoel ik voetgangers, fietsers, karren met een os ervoor, brommers, tuktuks, auto's, bussen en vrachtwagens. Erg druk dus op de weg!
Na het bezoek aan de tempel en de kerk was het tijd om een boottochtje te maken over de lagunes en de Dutch Canals. Vroeger hebben de Hollanders hier kanalen gegraven om de specerijenhandel gemakkelijker te maken. De lagune is een soort meer wat aan de zee ligt. Het was ontzettend mooi en we hebben veel verschillende dieren gezien zoals ijsvogels, varanen, aapjes, aalscholvers en witte reigers. In het midden van het boottochtje maakte onze reisleidster een lekkere cocktail met Sri Lankaanse Arrack. Arrack is drank wat tussen Whiskey en Vodka in zit en is gemaakt van het witte sap uit de bloemen van de kokospalm. Lekkere cocktail op het water, het ultieme vakantiegevoel!

Dag 2:
Na weer een lekker ontbijtje was het tijd om Negombo te verlaten en op weg te gaan naar de volgende bestemming. Onderweg stopten we bij de vismarkt en de visdrogerij. In Sri Lanka heeft niet iedereen een koelkast, om de verse vis toch goed te houden wordt het op een speciale manier bewaard. Eerst wordt het gedroogd met heel veel zout, vervolgens wordt het verkocht op markten en winkeltjes en thuis wordt de vis in het water gelegd zodat al het zout er weer uit gaat. Op het strand zagen wij vissers die net terug waren van een nachtje op zee, zij waren bezig met de vis te fileren en te drogen.
In de middag kwamen we aan in Anuradhapura, dit pelgrimsoord voor boeddhisten staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Hier liepen we rond, bekeken de tempels en het mooie uitzicht. Ook gingen we naar de grote witte stupa, hier waren veel boeddhisten aan het bidden door rondjes om de grote stupa te lopen. Er waren een paar monniken op bezoek en deze hielden een soort van boeddhistische mis. Bij de stupa stond een hele oude monnik die daar al jaren aan het bidden is. Aan de andere kant van de ruïnestad hebben we de oudste gedocumenteerde boom op aarde bezocht, de Sri Maha Bodhi (bodhiboom). Ook deze boom is voor de boeddhisten erg belangrijk en veel mensen waren aan het bidden en gaven offers in de vorm van bloemen.
Na het bezoek aan Anuradhapura was het tijd om naar het hotel te gaan. Hier hebben we lekker gezwommen, uitgerust en in de avond heerlijk gegeten.

Nog wat feitjes over Sri Lanka:
- De meeste mannen dragen een sarong, een soort kokerrok. Hier stappen ze in, strijken het van achteren glad en slaan de resterende stof aan de voorkant over elkaar.
Bron
- Vrouwen dragen een sari, dit is een lap stof van zo'n ongeveer 6 meter lang. Deze lap stof wordt op een bepaalde manier om het lichaam heen geslagen als een soort rok. Hieronder dragen ze een buiktruitje, hoe jonger je bent hoe korter dit truitje is.
- Bij religieuze feesten (bruiloften, begrafenissen, maar ook een bezoek aan de tempel) draagt men witte kleding
- Mensen met een hogere functie (advocaat, leraar, arts etc.) dragen ook witte kleding
- De vlag van Sri Lanka bestaat uit twee delen met daaromheen een geel kader. Rechts bevindt zich een leeuw met een zwaard met een rode achtergrond. In de hoeken staat een blad van de bodhiboom afgebeeld. De leeuw staat voor de Singalezen, het grootste deel van de bevolking. De zwaard wat de leeuw vasthoud staat voor de onafhankelijkheid van het land. De vier bladeren van de bodhiboom staat voor de vier grote religies in Sri Lanka, namelijk boeddhisme, hindoeïsme, christendom en islam. De linkerkant van de vlag is de niet-boeddhistische kant. De groene streep staat voor de islam, de oranje streep staat voor het hindoeïsme en de gele streep voor de overige geloven.
Bron
- Langs de weg en ook bij de boeddhistische tempels hangen gekleurde vlaggetjes. Veel gekleurde strepen naast elkaar. Dit is de boeddhistische vlag en is op veel plekken in heel het land te zien.