maandag 4 juli 2016

Beginnen met hardlopen

Hej hej!

Ik dacht dat ik het nooit over sporten zal gaan hebben op mijn blog, maar het gaat dan toch echt gebeuren. Ik ben begonnen met hardlopen! Ja, ja, ik die helemaal niet zo van sporten houd. Vandaag wil ik met jullie delen hoe ik het vind, wat ik precies doe en hoe het gaat.

Vorig jaar was ik al 2x begonnen met hardlopen, maar beide keren heb ik niet doorgezet. Na de zomervakantie werd het weer druk met school en werk en ook werd het weer kouder, dus op een gegeven moment ben ik er maar weer mee gestopt. Dit jaar wil ik het goed doen en echt proberen vol te houden!

Zelf gebruik ik een schema om 3 km vol te houden die ik gekregen heb van mijn oom en tante. Zij begonnen een paar jaar geleden met hardlopen en vonden dit schema heel goed werken. Ik weet niet precies van welke site zij het vandaan hebben gehaald, maar er zijn genoeg hardloopschema's te vinden op internet! Kijk bijvoorbeeld op hardloopschema.nl of looptijden.nl. Het nut van deze schema's is dat je je conditie opbouwt. Zo moet je in het begin bijvoorbeeld 2 minuten hardlopen en mag je daarna 2 minuten lopen, terwijl je een paar dagen later bijvoorbeeld 5 minuten moet hardlopen en 2 minuten loopt. Dit wordt per stapje opgebouwd.

Deze schema's kan je weer invoeren in verschillende apps die je kan downloaden op je mobiel. Zelf gebruik ik de app Seconds, hier kan ik zelf mijn eigen schema invullen en een afspeellijst met muziek toevoegen. De app geeft dan een piep als het interval afgelopen is en dan begin ik met lopen of hardlopen. Heel handig! Andere apps zijn bijvoorbeeld Runkeeper, Runtastic en Nike Running.

En wat vind ik er van?
Na even doorzetten moet ik eerlijk zeggen dat ik het gewoon leuk vind om te doen! Dit had ik echt nooit van mezelf verwacht, ik ben namelijk helemaal niet zo'n sporter en heb ook een conditie van nul. Toch vind ik het fijn om een rondje te gaan hardlopen, gewoon even weg van alle stress en mijn hoofd leegmaken. Heerlijk vind ik dat! Na een paar weken bezig te zijn voel ik gewoon dat het steeds beter en beter gaat, dat ik steeds minder snel moe word en het hardlopen steeds langer volhoud. Dat geeft gewoon zo'n enorme boost!


Als je al een tijdje zit te denken: Ik wil graag beginnen met hardlopen maar weet niet zo goed hoe ik moet beginnen. Of: Is het wel iets voor mij? Probeer het gewoon! Als ik het kan, kunnen jullie het ook! In het begin zal even zwaar zijn, maar hoe langer je doorzet, hoe beter het zal gaan! You can do this!

Hejdå!
Xx Carmen

Zijn er hier meer mensen die hardlopen/zijn begonnen met hardlopen? Welke app gebruiken jullie? En hebben jullie nog leuke hardloopmuziek?

BronBron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten