woensdag 16 maart 2016

DIY: Homemade scrub

Hej hej!

Aangezien mijn beste vriendin afgelopen week jarig was, was ik op zoek naar leuke kadootjes. Op Pinterest zag ik verschillende leuke dingen voorbij komen, en uiteindelijk het ik gekozen om een zelfgemaakte scrub te gaan maken. Ik heb meerdere recepten gecombineerd, uiteindelijk is het een citroen-munt scrub geworden!


Het volgende heb je nodig:
- 50 gram suiker
- 75 gram zout
- 5 eetlepels kokosolie (vloeibaar, anders even opwarmen)
- 2,5 eetlepels honing
- 2,5 eetlepels versgeperst citroensap
- 2,5 eetlepels rasp van een citroenschil
- een paar takjes munt (alleen de blaadjes gebruiken)
- weckpotje of ander potje met deksel
- (eventueel een label en lint of een touwtje)

Doe het volgende:
1. Doe de suiker, het zout, de kokosolie in een kom en roer alles goed door elkaar.
2. Rasp de schil van de citroen fijn en doe dit in de kom.
3. Snijd een citroen doormidden en pers het sap, doe dit in de kom. Meng alles weer goed door elkaar.
4. Haal de muntblaadjes van de takjes af en snijd ze heel fijn. Meng door de scrub heen.
5. Maak het weckpotje even goed schoon met heet water en afwasmiddel, droog af.
6. Doe de scrub in het weckpotje en sluit af.
(Gebruik de overige munttakjes voor lekkere verse muntthee met honing, of doe het samen met een paar schijfjes van de citroen in een glas/kan/flesje water voor een lekkere smaak)

De scrub ruikt echt super fris naar citroen en munt, lekker! Ik heb de scrub natuurlijk even uitgeprobeerd, en het maakt je huid echt super zacht. Ook laat het een dun vettig laagje achter wat prettig aanvoelt. Het is niet echt een sugar scrub geworden, maar meer een soort olie/sugar scrub. Wil je echt meer een sugar scrub hebben, dan zal ik gewoon meer suiker toevoegen totdat het de goede consistentie heeft.

Dan is het tijd om het potje nog wat te versieren en om de gebruiksaanwijzing erbij te doen. Ik heb gekozen om een label met een lintje om het potje te doen. Op de voorkant van het label heb ik geschreven wat er in het potje zit.

Op de achterkant van het label staat hoe je het moet gebruiken. Ook heb ik erbij geschreven dat je de scrub eerst even goed moet doorroeren voordat je het op je lichaam smeert, de muntblaadjes gaan namelijk steeds naar boven en ook ligt er soms een laagje olie bovenop als het potje op een wat warmere plaats staat. De scrub is gemaakt van natuurlijke ingrediënten, daarom zal ik het niet heel lang bewaren. Gewoon lekker 1 of 2 keer per week je lichaam een scrubbeurtje geven en dan komt het potje wel op!

De scrub maakt deel uit van meerdere kadootjes. Zo heb ik een leuk ananaskaarsje, een mooie blauwe nagellak, verse thee met een theezeefje, een notitieboekje en een kaart gekocht. Alles heb ik verpakt in een leuk kadotasje.


Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen! Wat kopen jullie meestal voor kadootjes voor vriendinnen? Heb je ook wel eens zelf een kadootje gemaakt?

Hejdå!
Xx Carmen



SV: Hej hej! Min bästa vän fyllde år förra veckan, och jag ville ge något annorlunda. På Pinterest såg jag självgjorda presenter och då tänkte jag: Det ska jag också göra! Så till slut bestämde jag att ge en självgjord scrub. Det blev en med citron och mynta. Man behöver följande ingredienser:
- 50 gram strösocker
- 75 gram salt
- 5 msk kokosolja (ev. olivolja)
- 2,5 msk honung
- 2,5 msk citronsaft
- 2,5 msk riven citronskal
- några myntablad
- glasburk med lock
- grejer för att dekorera glasburken med
Gör så här: Rör socker, salt och olja i en bunke. Tillsätt citronskal och citronsaft, rör om. Skär myntabladen i små bitar och tillsätt i smeten. Diska glasburken väl med varmt vatten och diskmedel, torka noga. Häll över scrubben i glasburken. Nu kan man dekorera med olika färger band eller något annat. Själv köpte jag också några andra presenter och stoppade allting i en presentkasse.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee om het zelf te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik dacht ik wil toch wel eens wat anders, en ik vind het goed gelukt!

      Verwijderen